گاه نوشت ابوابراهیم

تحلیلات و دیدگاههای شخصی

گاه نوشت ابوابراهیم

تحلیلات و دیدگاههای شخصی

دنبال کنندگان ۲ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید

✳️ بررسی ماجرای #دناپلاس


🔹افکار عمومی public opinion یکی از مفاهیم بنیادین در علوم سیاسی، جامعه شناسی، روان شناسی اجتماعی، ارتباطات و حتی اقتصاد بازرگانی است. موضوع آن هم مطالعه، بررسی و شناخت خواست عمومی و چگونگی پاسخ به خواست عمومی و کیفیت پاسخ است.


🔸«افکار عمومی» یکی از عوامل اصلی تاثیرگذار بر سیاستگذاری عمومی است. جایگاه افکار عمومی بسته به نوع نظام سیاسی، متفاوت است و فرایند سیاستگذاری نیز از ماهیت نظام سیاسی تاثیر می پذیرد. اگر ماهیت مردم سالاری باشد پاسخ به افکار عمومی با ماهیت دیکتاتوری متفاوت است. از طرفی مدل پاسخگویی هم در نظامات مردم سالاری با همدیگر متفاوت است. تاثیر گذاری افکار عمومی بر سیاستگذاری عمومی با توجه به ماهیت و شکل نظام سیاسی متفاوت خواهد بود.


🔹در عصر جدید هر نظام سیاسی برای اداره امور چاره ای ندارد بجز پذیرفتن افکار عمومی. نظامات سیاسی تا ملت های خود را به فاز اقناع نرسانند بازخورد مناسبی از سیاست های اجرایی خود نخواهند گرفت. 


🔸روزانه مسائل جدیدی در فضای رسانه ای کشور بطور لحظه ای مطرح می شود و سرعت تغییرات به حدی است که رسانه ها از انعکاس آنها جا مانده و تحلیلگران هم فرصت کافی برای تحلیل همه موضوعات ندارند. برای نمونه موضوعات مهم مطرح شده یکی دو ماه گذشته کشور را بیاد بیاورد: موج سوم کرونا، تعویق یا عدم تعویق کنکور، گرانی های روزانه، افزایش بی رویه دلار، ماجرای بورس، دادگاه های فساد اقتصادی کلان، حواشی آقای پناهیان، دناپلاس مجلس، واکسن های مجلس، یک میلیارد یورو وزارت بهداشت، قانون الزام حجاب، مکانیزم ماشه برجام، عدم تصویب قطعنامه آمریکا علیه ایران در شورای امنیت، تاریخ دفاع مقدس و مستند بی بی سی و ... . یعنی کلکسیونی از مسائل خیلی مهم، مهم، کمتر مهم. حواشی دیگر بماند.


🔹حالا از فضای بیرون به این موضوعات نگاه کنید. موضع ارکان نظام، حاکمیت و سخنگوی حاکمیت در مورد این مسائل چیست؟ آیا نظام و حاکمیت و سخنگوی نظام(اگر صداوسیما را سخنگو و بلندگوی نظام بدانیم) توانسته مردم را با تصمیمات و سیاست های خود در مورد این اتفاقات همراه کند؟ آیا افکار عمومی قانع شده است؟ اساساً نقش بلندگوی نظام در این باره نگاه میانجی گری میان مردم و دستگاه های دولتی و تقنینی و قضایی است؟ یا حمایت از تصمیمات دستگاه ها؟ اینها بخشی از سؤالات بی جوابی است که سیستم یا پاسخ نمی دهد یا قادر به پاسخگویی نیست.


⭕️ بطور مثال:

🔹درباره موضوع اخیر #دنا_پلاس نمایندگان مجلس؛ آخرش برای افکار عمومی مشخص نشد که این طرح بالاخره لغو شد یا نشد؟ چه کسانی در مجلس مسئول اصلی این رانت بودند؟ موضع حاکمیت و سایر دستگاه ها و ارکان چیست؟ صداوسیما چه نقشی در این ماجرا ایفا کرد؟ حمایت یا توجیه یا نقد؟


🔸ما بعنوان یکی از کسانی که بعد از طرح قضیه، اصل کار را مورد انتقاد قرار دادیم پیگیر شدیم تا لیستی از کسانیکه دریافت کردند و کسانی که انصراف دادند را بصورت یکجا منتشر کنیم اما بجز اعلام موضع پراکنده معدودی از نمایندگان که انصراف خود را اعلام کردند هیچ لیستی از سوی مجلس منتشر نشد. سایر ارکان نظام یعنی دولت، قضا، سازمان بازرسی و غیره سکوت کردند. این زخم هم در کنار سایر زخم ها، سرباز باقی ماند. پرونده ای به سایر پرونده های مبهم اضافه شد. این کار هم متأسفانه جرمی محسوب نمی شود که دستگاه قضا پیگیری کند!


🔹نه طرح لغو شد، نه لیست نهایی گیرندگان شفاف شد، نه لیستی از انصراف‌دهندگان منتشر شد. این وسط معدودی از نماینده ها که چند ده نفرند به پای اکثریت نمایندگان سوختند و بجز تعداد کمی، حاضر نشدند با مردم همراهی کرده تا طرح دناپلاس لغو شود! خود مجلس و نمایندگان هم دلشان به حال خودشان نمی سوزد که در افکار عمومی چه اتفاقی افتاده. آن نماینده (ایزدخواه) که طرح را افشا کرده هم توبیخ شده است! خلاصه افکار عمومی‌ مردم را مثل سایر مسائل به هیچ هم حساب نکردند. 


🔸در این بین تعدادی از حزب‌اللهی‌های دلسوز که مثل همیشه فکر می‌کنند وظیفه‌شان دفاع متعصبانه است ملعبه دست بزرگان اصولگرا قرار گرفتند که بله ضربه زدن به حیثیت مجلس انقلابی، طرح صهیونیست‌ها و اصلاح‌طلبان بود و دولت می خواست مجلس را از چشم مردم بیاندازد و عده ای بی بصیرتی کردند، عده ای در پازل دشمن اند و ... . همان تئوری های همیشگی. همان توجیهات همیشگی. همان برچسب های همیشگی.


🔹کارشناسان جبهه انقلابی بدانند در عصر جدید نمی توان به روش های چنددهه قبل عمل کرد. باید مدل جدیدی از سیاست ورزی را بتوانیم با مطالبه گری در کشور نهادینه کنیم. باید برای افکار عمومی چاره ای اندیشیده شود.


✅ #داود_مدرسی_یان 


┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈

 گاه نوشت #ابوابراهیم

┈┄┅═✾•••✾═┅┄┈

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۹/۰۷/۰۹
احمد درا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی